Arhitecura Greacă
Începuturile arhitecuri grecești își au originea în Creta.
Principala
consturcție: Palatul
suveranului.
Există
doua tipuri de palate:
1.Palate miceniene
2.Palate
cretane
Spre deosebire de palatele cretane, cele miceniene erau mai mici dar mult mai bine aparate, acest lucru scoțând in relief faptul ca civilizația miceniana era una războinică.
-ionice (Fig. XXI, Fig. XXII)
-corintic (Fig. XIII)
Statuile erau constuite din piatră și bronz.
• Apar compozitii complexe in care claritatea clasica a ordinelor dispare sub excesul de decorativism al capitelulilor si coronamentelor comportand statui si grupuri statuare.
• Edificiile folosesc in compozitia fatadei ordine suprapuse iar preferinta pentru corintic si ionic este evidenta -; Altarului Zeus din Pergam.
• trasatura remarcabila a arhitecturii elenistice este determinata de dezvoltarea urbanismului , domeniu in care se generalizaeaza principiile hipodamice -; Priene,Pergam.Strazile care se intretaie in unghi drept vor fi limitate de coloane. Planul agorei devine regulat cu monumente special construite pentru reuniunile adunarilor populare si pentru corporatii.
• Teatrele se vor modifica datorita disparitiei corului si cresterii importantei dialogului -; marirea scenei.
• In ceea ce priveste locuinta elenistica dimensiunile ei se micsoreaza dar decoratia devine mai luxoasa.Cubiculae-le se organizeaza in jurul unei curti interioare decorate cu stucaturi si mozaicuri.
IN SCULPTURA influenta orientala se manifesta in ceea ce
priveste : tematica iconografica noua expresivitatea artei depasesc seninatatea
clasicismului facand loc patosului , violentei , dinamismului.
• Pitorescul si tragicul sunt reprezentate deopotriva in opera fiilor lui Praxitele :Timarhos si Cefisodot, autori ai unui portic al menadelor , a unor eroi si satiri.
• Artistii din Efes sunt autorii Galilor din agora .
• In sec.II ien un artist rodian a creat pentru sanctuarul Caribilor de la Samotrace vestitul monument al Victoriei de la Samotrace.
• Tot acum este creat grupul Laocoon si fiii sai , in traditia scolii din Pergam.
• Apar scene, ca de ex. Batrana beata sau Baiatul cu gasca.
Avem picturi patrate in Egipt , in oaza Fayum: portretele defunctilor pictate
in maniera idealizanta , pe capacele sarcofagelor , dupa modelul egiptean
Mozaicul - folosit pentru decorarea pardoselilor ( Delos )
Proiect didactic:
Spre deosebire de palatele cretane, cele miceniene erau mai mici dar mult mai bine aparate, acest lucru scoțând in relief faptul ca civilizația miceniana era una războinică.
Templele
la început erau construite din lemn ca mai târziu aceste sa fie construite din
piatra si marmură. Temple se înălțau pe coloane care pot fi:
-dorice (Fig. XIX, Fig. XX)
Fig. XIX |
Fig. XX |
-ionice (Fig. XXI, Fig. XXII)
Fig. XXII |
Fig. XXI |
-corintic (Fig. XIII)
Fig. XIII |
Arta plastică
Spre deosebire de Orient arta greacă plasează in centrului omul, acesta fiind reprezentat prin statui.
Fig. XXIV |
Statuile monumentale a aparut pe la
sfarsitul secolului VII a. Chr. sub forma statuilor de cult realizate in
variante diferite:tehnica acrolitului- partile descoperite erau din piatra
iar torsul si picioarele-imbracate in tesaturi- erau din lemn.
Pictura greacă
Grecii
pretuiau mult pictura, desi nu o considerau o arta independenta, ci un auxiliar
al sculpturii si arhitecturii. Printre primii pictori cunoscuti a fost
Polignot, care in compozitiile sale a insistat asupra expresiei personajelor,
de asemenea Micon, Zeuxis si Parasios, care au pictat si peisaje. Secolul IV
i.Hr. este cel al marii picturi grecesti, cu Apelles, preferatul lui Alexandru
Macedon si care, conform marturiilor scrise a fost un desenator exceptional,
exceland in nuduri si portrete. Nici una dinte picturile grecesti originale nu
s-au pastrat, exista doar unele marturii scrise despre ele.
Cultura elenistică
ARHITECTURA
• In arhitectura contactul cu Orientul dezvolta gustul pentru colosal reprezentat de construirea Mausoleului din Halicarnas .• Apar compozitii complexe in care claritatea clasica a ordinelor dispare sub excesul de decorativism al capitelulilor si coronamentelor comportand statui si grupuri statuare.
• Edificiile folosesc in compozitia fatadei ordine suprapuse iar preferinta pentru corintic si ionic este evidenta -; Altarului Zeus din Pergam.
• trasatura remarcabila a arhitecturii elenistice este determinata de dezvoltarea urbanismului , domeniu in care se generalizaeaza principiile hipodamice -; Priene,Pergam.Strazile care se intretaie in unghi drept vor fi limitate de coloane. Planul agorei devine regulat cu monumente special construite pentru reuniunile adunarilor populare si pentru corporatii.
• Teatrele se vor modifica datorita disparitiei corului si cresterii importantei dialogului -; marirea scenei.
• In ceea ce priveste locuinta elenistica dimensiunile ei se micsoreaza dar decoratia devine mai luxoasa.Cubiculae-le se organizeaza in jurul unei curti interioare decorate cu stucaturi si mozaicuri.
Fig. XXVIII |
• Pitorescul si tragicul sunt reprezentate deopotriva in opera fiilor lui Praxitele :Timarhos si Cefisodot, autori ai unui portic al menadelor , a unor eroi si satiri.
• Artistii din Efes sunt autorii Galilor din agora .
• In sec.II ien un artist rodian a creat pentru sanctuarul Caribilor de la Samotrace vestitul monument al Victoriei de la Samotrace.
• Tot acum este creat grupul Laocoon si fiii sai , in traditia scolii din Pergam.
• Apar scene, ca de ex. Batrana beata sau Baiatul cu gasca.
Fig.XXIX |
PICTURA
Mozaicul - folosit pentru decorarea pardoselilor ( Delos )
In literatura se afirma poezia erudita si pretioasa
reprezentata de Teocrit si Calimah.Teocrit a fost creatorul poeziei bucolice .
Istoria este reprezentata de opera lui Polibiu care asigura
tranzitia spre epoca romana.Descrie cuceririle romane si razboaiele punice
bazandu-se pe descrierea faptelor si adevarului.prizonier la Roma ,prieten al
Scipaionilor, el asista la sfarsitul Greciei elenistice in fata expansiunii
Romei.
Fig. XXX |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu